Neon Genesis Evangelion

M'encanten els animes clàssics! I quan es parla de clàssics no puc deixar de ressenyar Neon Genesis Evangelion. 

Informació General
Títol original: 新 世紀 エヴァンゲリオン, Shin Seiki Evangerion
Autor: Hideaki Anno
Gènere: Seinen. Ciència ficció, mecha, psicològic, drama
Estudi: Gainax
Any: 1995

Argument

L'anime s'inicia l'any 2015 de l'era cristiana, 15 anys després del primer i desastrós contacte amb uns misteriosos éssers coneguts com a àngels, que va resultar en un cataclisme a nivell mundial anomenat Segon Impacte que va reduir a la meitat la població humana a la Terra. 

Per prevenir futurs atacs d'àngels, l'ONU va establir a la nova Tòquio-3 l'organització NERV, la qual desenvolupa una sèrie de gegants biomecànics anomenats Evangelion (EVA) per a combatre'ls. Com que els Evangelion només poden ser pilotats per adolescents, el dirigent de NERV, Gendo Ikari, crida a Tòquio-3 al seu distanciat fill Shinji perquè piloti un dels Evangelion, la unitat 01, i acabi amb el Tercer àngel, que està atacant la ciutat. 

Encara que al principi, en Shinji es nega a cooperar, acaba accedint en veure l'acte aparentment cruel del seu pare d'obligar a la malferida Rei Ayanami a pilotar l'EVA.

Després d'aquests esdeveniments, el Shinji s'adapta a la seva nova vida a Tòquio-3, vivint amb la capitana Misato Katsuragi com la seva tutora. Més tard, l'equip es completarà amb l'arribada de la dinàmica Soryu Asuka Langley, que pilota l'unitat 02. El Shinji, la Rei i l'Asuka lluitaran junts als seus EVA per protegir Tòquio-3 de l'amenaça dels àngels.

 
Opinió personal

Realment em fa molt de respecte posar-me a analitzar un anime que ha suscitat tantes opinions i passions com Evagelion, un anime amb quasi 20 anys però que encara continua estant en boca de tots.

La veritat és que no m'esperava que un anime mecha m'agradés com em va agradar. No sé què té Evangelion, però em va agradar molt des del primer moment i em vaig quedar molt enganxada. No vull fer una ressenya molt exhaustiva perquè és un anime que molta gent ja coneix, però intentaré convèncer a aquells que no us heu animat perquè li perdeu la por.

Evangelion em va agradar perquè té un guió excel·lent que ens conta una història madura d'un món futurista de manera molt versemblant, amb uns personatges que són una obra d'art. El Shinji és un protagonista sense força, feble, que no se sent estimat i cerca l'admiració del seu pare que el menysprea. 

A més, ha de lidiar per trobar un lloc al món i pilotar d'EVA sense desatendre la seva vida d'estudiant i els seus amics. Molta gent es queixa del caràcter passiu del Shinji, però des del meu punt de vista està molt ben aconseguit i és molt realista que un personatge d'aquesta edat i que ha patit tant es comporti de manera reservada i, en ocasions, es deixi dur pels altres.

D'altra banda, la Rei Ayanami és molt misteriosa i callada, obedient i disposada a jugar-se la vida si li ordenen. A aquests dos personatges afegim l'Asuka, que no sé si odiar-la o estimar-la. És una noia irritant, presumida i que cerca ser el centre d'atenció, però d'altra banda sabem que ho fa per les circumstàncies que va viure al passat. 

El mateix passa amb els personatges adults, com la Misato qui també segueix lluitant tant en el terreny de les relacions sentimentals com en la lluita per la veritat. Passant a la societat que ens presenta Evangelion, em va agradar molt l'entramat misteriós que se'ns mostra al NERV, que no acabem de saber exactament què està passant, però en ensumem que els negocis que fa no són massa nets. 

Els temes que tracta, com ja he deixat entreveure, són molt profunds i de caire psicològic. Tenim per un costat el tema de les relacions humanes: com acostar-se a l'altre, com entendre'l, com lluitar juntament amb persones que són diferents a tu, com fer-se camí en la vida i lluitar per aconseguir el que es desitja, la decepció, el ressentiment, la ràbia... 

Quan més avança l'anime més força pren la dimensió psicològica arribant al polèmic final del qual tots haureu sentit parlar, el final del projecte d'instrumentalització humana que culmina amb un episodi final complexe que, posteriorment, se'ns explicarà a les pel·lícules. Personalment l'anime em va ser molt bo d'entendre, molt psicològic i filosòfic, però res fora del normal. 

Altre aspecte és l'animació, que evidentment és antiga. Ens trobem davant d'un anime de l'any 1995 però que, tot i això, es conserva fresc i modern, un anime que mai passarà de moda pel que fa a l'acció i a les relacions entre persones. 

I encara té més mèrit si parlem dels dissenys! Personalment els EVA, els uniformes dels pilots, la maquinària del NERV... tot en si em va semblar una gran obra d'art pel que fa al disseny que, com ja he dit, encara avui en dia segueix sent modern i genera imitacions.

Per acabar, simplement dir que em sembla una gran obra mestra, amb un guió i una història excel·lent, amb una profunditat psicològica molt ben treballada, molt bons personatges, una acció trepidant, un disseny pioner, una banda sonora meravellosa i una història atemporal que encara ara ens segueix atrapant i commovent com al primer moment.

Finalment, no puc acabar aquesta ressenya sense deixar-vos el fantàstic opening d'aquest anime. Sempre perdurable i mític com la primera vegada que l'escoltes!


 Veredicte

9/10


Neon Genesis Evangelion hauria de formar part en el llistat d'imprescindibles de tot aficionat al món de l'animació japonesa!


2 comentaris :

  1. Tinc pendent aquest anime, i he intentat veure'l força vegades, però no passo del primer capítol. A veure si aquest estiu m'hi poso.
    Vagi bé!

    ResponElimina
  2. Segur que si en mires uns quants més t'agradarà RiKanna! A mi el primer capítol tampoc em va fer massa, però després em vaig enganxar i no vaig poder aturar. La veritat és que l'argument no em cridava massa l'atenció, el vaig veure per la fama que tenia i crec que és bastant justificada. Moltíssims d'ànims si aquest estiu et decideixes a veure-la!!

    Una abraçada ;D

    ResponElimina